Vieta manām pārdomām par tehnoloģijām (un ne tikai par tām), interesantākām tehnoloģiju un zinātnes ziņām un sasniegumiem, kā arī dažiem jokiem jautrākai dzīvei.

trešdiena, 2012. gada 8. februāris

Apskats: Zvaigzne ABC interaktīvie mācību materiāli fizikā 10. klasei

Jau krietnu laiku atpakaļ man bija plāns apskatīt un aprakstīt Zvaigznes ABC interaktīvo mācību materiālu sērijas iZvaigzne materiālus. Iegādāti man ir fizika 10.klasei un dabaszinību 5.-6.klasei 2 diski, bet darbu vienmēr atliku, jo vienmēr gadījās kaut kas cits svarīgāks vai interesantāks darāms. Vai arī vēlējos vienkārši atpūsties. :)
Tad nu beidzot saņēmos un sāku aprakstīt fizikas disku. Kāpēc tieši fizikas? Tāpēc, ka tas bija mans pirmais disks šajā sērijā, ko iegādājos. Un arī tāpēc, ka vidusskolā man fizika labi padevās mācībās un arī patika.
Runājot par pašiem materiāliem un disku - man pašam personīgi patika šie materiāli un to izpildījums. Viegli uztvert, viegli saprast un ērti lietot.
Pašā diskā ir 4 temati:
  1. Mijiedarbība un spēks
  2. Ķermeņu kustība
  3. Enerģija un impulss
  4. Mehāniskās svaārstības un viļņi.
Katram tematam ir savi apakštemati.
Tematam Mijiedarbība un spēks ir šādi apakštemati
  1. Spēki
  2. Spēku saskaitīšana
  3. Spēka moments
  4. Pirmais un trešais Ņutona likums
  5. Otrais ņūtona likums
  6. Berze
  7. Gravitācijas spēks
  8. Brīvās krišanas paātrinājums
  9. Arhimēda likums
Tematam Ķermeņa kustība ir šādi apakštemati
  1. Vienmērīgā kustība
  2. Paātrinātā kustība
  3. Attālums paātrinātā kustībā
  4. Kustības raksturlielumi
  5. Kustība pariņķa līniju
  6. Kustība grvitācijas laukā
Tematam Enerģija un impulss ir šādi apakštemati
  1. Impulss
  2. Darbs un energīja
  3. Potenciālā un kinētiskā enerģija
  4. Jauda
  5. Sadursmes
  6. Bernulli likums
Tematam Mehāniskās svārstības un viļņi ir šādi apakštemati
  1. Svārstības
  2. Diega svārsts
  3. Svārstību enerģija
  4. Rzonanse
  5. Mehāniskie viļņi
Tālak parunāsim par pašu disku un to saturu.
Tātad, palaižot disku, no sākuma parādās materiālu ielādes logs.

Pēc ielādes parādās lodziņš par to, vai vēlos noskatīties videoapmācību.

Atbildot apstiprinoši, tiek atvērt jau cits logs, kurā ir 2 iespējas:
1) apskatīt un izlasīt pamācību PDF failā
2) noskatīties nelielu reklāmas rullīti par iZvaigznes mācību materiālu sēriju.

Kad tas ir apskatīts un izlasīt un palīdzības logs aizvērts, atveras galvenais logs ar mācību materiāliem.

Neuzskaitīšu, ko var un ko nevar darīt šajā logā. Tas ir pietiekami aprakstīts jau pašā palīdzības failā un DVD bukletiņā. Bet īsumā šajā logā ir uzskaitīt visi temati (kreisajā pusē), kā arī iespējams izveidot savus sarakstus un mācīties pēc tajos norādītiem tematiem (labajā pusē). 
Bet nu pievērsīsimies pašam materiālam. Sākumā aprakstīšu tikai galvenās iezīmes, kas tiek ievērotas visos tematos. Sākšu apskatu ar pirmo tematu - Spēks. Varētu jau galvenos pamatelementu uzskaitījumiem izmantot arī citu tematu, bet man patika, ka:
1) tas ir pirmais temats - bet šis nebija galvenais punkts izvēles izdarīšanā;
2) satura lapā bija smuks buldozers - un tas bija galvenais punkts šī temata izvēlē (atbilstoša bilde atbilstošā blogā :) )
Tātad, sākumā ir satura lapa.

Satura lapā tiek uzskaitīti visi apakštemati, kas tiks šajā tematā aplūkoti. No šīs lapas tālāk var iet sekojoši pa apakštematiem, vai arī var uzreiz pārlekt uz sev vajadzīgo apakštematu. Ja ir vēlme noskaidrot, ko iegūsi no šī vielas apgūšanas, tad vari nospiest uz  i  burta un iegūsi nelielu kopsavilkumu.


Katrā apakštematā ir arī vārdnīca, kas paskaidro vai arī dod kāda termina definīciju.


Tā teikt, īsi, konkrēti un ātri var atrast uzreiz vajadzīgo definīciju. Patīkami, ka, ja uz vārdnīcas ikonu nospiež kādā norādītajā apakštematā, kur tiek apskatīta kāda mācību viela, tad vārdnīca uzreiz tiek atvērta ar konkrēto definīciju. Nav jātērē laiks un jāmeklē pa visu vārdnīcu vajadzīgā definīcija.
Bet jauno vielu nevar iemācīties tikai ar vārdnīcas palīdzību. ļoti labi visu spēj izskaidrot arī nelielās animācijas, kas ir arī ierunātas un veic nelielu paskaidrojošu darbu.
Par animācijām man ir vēl ko teikt. Šoreiz tas ir kaut kas labs. Bieži vien esmu redzējis dažādus mācību/apmācību klipiņus, kur fonā teksts ir ierunāts monotonā balsī, bez jebkādas ieinteresētības. Bet šajā materiālā teksta ierunātājs spēj ar savu balsi piesaistīt klausītāju. Un arī ļauj tam saprast, par ko katrā animācijā iet runa, lai beigās jau zinātu un saprastu šo vielu kaut vai mazliet labāk.
Kad teoriju jau esi iepazinis, tad var iet uz nākamo loģisko etapu teorijas nostiprināšanā - uzdevumu risināšana. Ar uzdevumu risināšanu nevajag šo procesu tiešā vārda nozīmē. Arī uzdevumu risināšana notiek interaktīvi - izvēloties pareizo atbilžu variantu, velkot klucīšu vai arī līnijas. Vai arī vēl savādāk. Un ja esi atbildējis nepareizi, tad tiek iedots hints jeb padoms, kas ir jāņem vērā pie konkrētā uzdevuma pildīšanas. To esmu manījis pie vairākiem uzdevumiem, ka, pie nepareizu atbilžu norādīšanas, tiek dots neliels mājiens, kurā virzienā pareizāk ir skatīties.
Kā jau iepriekš minēju, ir uzdevumi, kur tiek piedāvāti varianti un ir nepieciešams izvēlēties tikai pareizo atbildi.
Vai arī vajag taisnstūrīšos salikt pareizās atbildes. Bet ir jāpievērš uzmanība, ka ne vienmēr visi klucīši ir jāizlieto un ka kādu atbildi var likt vairākās vietās.   
Vai arī uzdevumā ir jāmēģina vilkt līnijas uz pareizo punktu.
Bet, pildot visus uzdevumus, ir jāatceras, ka vispirms ir jāizlasa kārtīgi uzdevuma nosacījums un tikai tad ir jāsāk tas pildīt. Savādāk var pieļaut daudzas neuzmanības kļūdas. 
Kā jau mācību procesā notiek, tad mācību vielas beigās ir iespējams noteikt savu progresu.
Arī šeit tas ir iespējams. Katra temata beigās tu vari apskatīt, pārskatīt un redzēt, kāds bija tavs progress visa temata laikā, cik uzdevumus esi izpildījis un cik kļūdu ieguvis. Lai šis fakts neskumdina tos, kuriem ar pirmo reizi nesanāca visu atbildēt pareizi. Uzdevumus rezultātus iespējams atiestatīt un var visu pildīt no jauna. It kā tas tad kļūtu par iekalšanu no galvas, bet, skatoties no otras puses, noteikta temata un mācību vielas pamatelementus un jēdzienus jau tomēr vajadzētu zināt jau gandrīz no galvas. Vismaz šajā gadījumā atmiņā kaut kas būs palicis.
Ja turpinām apskatīt, kādas vēl iespējas un papildus lietas ir šajā materiālā, tad varu apgalvot, ka ir vēl daudz kas interesants. Iepriekš aprakstītais ir tikai neliels ieskats jeb pamatlietas, kas visos tematos un apakštematos ir līdzīgas. Bet katrā apakštematā ir arī savas, interesantas, lietas.
Piemēram, var pats skatīties, kā strādā dinamometrs.
Ne jau katram skolēnam mājās ir dinamometrs un ir iespēja ar to darboties. Tad nu šajā gadījumā ir iespējams to palietot un pie reizes arī apskatīt, kā tas grafiskās koordinātēs tiek attēlots.
Ir arī iespējamas simulācijas. Piemēram, kā kustēsies bumbiņa, ja tai noteiktā leņķi liks mainīt kustības trajektoriju.

It kā mājas apstākļos mēs to paši arī varam izdarīt, bet šeit, tomēr, tas ir uzskatāmāk parādīts vēl arī ar līnijām. 

Atgriežoties pie simulācijām Katrā tematā tās ir savādākās. Citos - vienkāršākas, citos atkal sarežģītākas un interesantākas. Katram tematam atbilstoša simulācija.
Piemēram, ir iespējams veikt helikoptera lidošanas simulāciju, atkarībā no propellera griešanas ātruma un kustības virziena. Pašam jau kļuva interesanti skatīties un darbojoties ar šo simulāciju.
Ir padomāts arī par to, lai animācijas būtu ne tikai informatīvas un paskaidrojošas, bet arī spētu kaut ko iemācīt skolēnam.
Piemēram, vektoru saskaitīšana. Esmu apvilcis ar sarkanu ovālu to vietu, kur tiek paprasīta lietotāja interaktīva iejaukšanās. Tad šeit arī tiek animēti parādīts, kā pareizi ir jāskaita vektori un kā to grafiski pareizi darīt. Šāda veidā daudzās vietās tiek interaktīvi un animēti paskaidrota kādas vielas daļa. It kā sīkums, bet tomēr vielas uztveršanai un saprašanai tas ļoti palīdz.
Bet ne visi uzdevumi ir jārēķina tikai spiežot taustiņus un velkot peli. Ir arī vielas un uzdevumi, kur tiek iemācītas (vai atkārtots) formulas.
Un šāds piemērs
Kad esi teoriju apskatījis, izlasījis un sapratis, tad var pievērsties uzdevumam.

Un šeit jau bez ierastās papīra lapas un pildspalvas vairs neiztikt! Nezinu daudz ļaudis, kuri būtu spējīgi uzreiz galvā to visu izrēķināt.
Pozitīvais.
Materiāli, manā uztverē, ir veidoti kvalitatīvi un ar atbildības sajūtu. Lai bērni, kas lietos šo disku, saņemtu kvalitatīvu produktu, kas atbilst šai maksai.
Temati un vielas diskā ir sakārtotas, manuprāt, ļoti labā secībā un daļās. Neskatījos, vai mācību grāmatā tie tiek mācīti šādā paša secībā, jo man nav neviena 10-klasnieka.
Animācijas ir uzmanību saistošas un viegli uztveramas. Ir iespējams arī pašam piedalīties simulāciju veidošanā. Uzdevumi ir samērā viegli risināmi, ja esi kārtīgi noklausījies teorijas daļu. Ja nepietiek ar vienu reizi, var atkārtoti to klausīties un simulēt uzdevumus. Uzdevumus arī var vairākkārtīgi pildīt. Un arī labot nepareizi izpildīto uzdevumu.
Negatīvais.
Nekā īpaši daudz ko teikt nav. Pirmā lieta - ja uzdevumā neatbild pareizi, tad atskan tikai skaņas signāls, bet netiek vizuāli norādīts, kura ir nepareizā atbilde. Tas, lielākoties, atbilst uzdevumos, kuros tiek vilktas līnijas un likti klucīši. Otra lieta, kas man nepatika, bija animācijas izlecošos lodziņos. Gribējās, lai tie automātiski tiktu arī atskaņoti, nevis man speciāli ir jāspiež uz atskaņošanas pogu. Bet tas laikam ir tikai manas iegribas. Jo citiem atkal patika, ka animācija izlecošajos lodziņos automātiski nesāka atskaņošanu. Bet, cik cilvēku, tik viedokļu.

Kopsavilkuma vietā.
Visu izstāstīt un uzrakstīt par šo disku nav iespējams. Bet vienu gan zinu - ja skolēnam ir šāds disks, tad fizikā nesekmīgs viņš vairs nevar būt. Teoriju var atkārot ilgi un dikti. Uzdevumus var pārrēķināt pēc sirds patikas. Ir arī uzdevumi, kur tiek mainītas atbildes, tā kā ne vienmēr visu var iemācīties no galvas. Nu labi, atbilžu mainīšanas skaits tomēr ir ierobežots un to nav iespējams ģenerēt bezgalīgā daudzumā. Bet tik un tā, no vairākkārtējiem risinājumiem, tiek arī kaut kas iegūts un apgūts.
Materiāli, manā uztverē, ir veidoti kvalitatīvi un ar atbildības sajūtu. Lai bērni, kas lietos šo disku, saņemtu kvalitatīvu produktu, kas atbilst šai maksai.

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana