Vieta manām pārdomām par tehnoloģijām (un ne tikai par tām), interesantākām tehnoloģiju un zinātnes ziņām un sasniegumiem, kā arī dažiem jokiem jautrākai dzīvei.

piektdiena, 2011. gada 30. decembris

Neliels pārskats par iZvaigznes materiāliem

Pateicoties Twitter ziņām, 28.12.2011 biju aizgājis uz Zvaigznes ABC veikalu (Rīgā, Kr.Valdemāra ielā), kur varēja nedaudz aptaustīt un kārtīgāk apskatīt jaunos Zvaigznes ABC veidotos materiālu (kas plašākās tautās iet zem zīmola iZvaigzne un aktīvi darbojas arī Twitter vidē kā @iZvaigzne). Par pašiem materiāliem es oficiāli jau biju dzirdējis un redzējis Dabaszinātņu un matemātikas izstādē, kas augusta beigās notika Dailes teātrī. Tikai tad tur varēja apskatīt un pamēģināt katru stundu atsevišķi un nebija viss vēl salikts kopā. Bet šoreiz jau bija iespējams pārbaudīt un redzēt, kāds tad būs tas gala produkts.
Tātad, biju aizgājis tieši uz prezentācijas sākumu, 12:00. Tā kā es biju vienīgais apmeklētājs, tad es tur varēju netraucēti pārbaudīt savas fizikas zināšanas (kas nu man bija palikušas) ar laipno iZvaigznes darboņu Sintijas un Ginta palīdzību.
Tā kā neesmu liels pamācību lasītājs un man arī nebija tādas iespējas, es mēģināju ar uzminēšanu un bezmērķīgu klikšķināšanu atrast visas labās un ne tik labās iespējas. Un tiešām ir jāsaka liels paldies gan Sintijai, gan Gintam, ka viņi ieteica nospiest šo vai to, kur parādās kāda papildus informācija vai arī apslēptās lietas, vai arī paskaidroja par uzdevuma risināšanas gaitu vai arī paskaidroja, kāpēc rezultāts bija tieši tāds un ne savādāks. Drošības pēc labāk piebildīšu, ka, ja es būtu kārtīgi un uzmanīgi izlasījis uzdevuma nosacījumu, tad arī visu varētu izpildīt bez citu palīdzības.

Tātad, vispirms es skatījos iZvaigznes fiziku 10.klasei. Manu acu priekšā programma tika palaista un pēc brīža tā jau bija ielādējusies.
Kad viss ielādējās, tad bija pirmais darba logs, kurā var veidot gan savus sarakstus (gan vecāki, gan skolēni) un tajos salikt sev interesējošas stundas vielas. Protams, var arī ņemt pēc kārtas un skatītes jeb apgūt jeb atkārtot kādu vielu. Viss tur bija intuitīvi un saprotami. Ņem kādu mācību tematu un velc uz kādu sarakstu tev vajag! Ļoti vienkārši un saprotami!
Tālāk paņem kādu tematu gribi un sāc tik mācīties!
Viss sākumā ir intuitīvi saprotams. Filmiņām nospied Play pogu un vari apskatīt temata apskatu. Ir arī neliela teorijas apskate, bet visa būtības slēpjas tieši filmiņās, kur tiek izrādīta un izstāstīta viela. Papildus ir arī nedaudz fakti par tematu, piemēram, Ņūtonu vai arī kāda cita informācija.
Pats neesmu liels video apmācību fans. Man labāk patīk visu teoriju izlasīt pašam, kas ir uzrakstīta uz papīra vai kādā failā. Tas man ir saprotamāk un vieglāk uztverams. Bet šoreiz viss bija savādāk! Nezinu, ko iZvaigzne šajos klipiņos salika vai kādu balss toni un tembru piemeklēja, bet uz mani tas iedarbojās!  Pēc filmiņas noskatīšanās, viela man bija saprotama un skaidra. Būtu interesanti, ja teoriju būtu iespējams arī izlasīt kaut kādā no temata kabatiņām. Varbūt tas arī bija, bet neiedomājos to uzreiz pajautāt.
Pēc tam vari risināt uzdevumus temata vielas nostiprināšanai. Labums visam ir tas, ka ar skaņas signāliem tiek paziņots, vai atbilde ir pareiza vai nepareiza. Nepareizā atbilde uzreiz izdzēšas un vari norādīt pareizo atbildi Kad uzdevumu esi izpildījis, vari beigās apskatīt visu kopsavilkumu un redzēt, cik uzdevumi bija pareizi un cik bija nepareizi izpildīti. Ja nepatīk, varam visu nodzēst un sākt pildīt no jauna!
Tā tas bija līdz brīdim, kad pie viena uzdevuma atskan nepareizās atbildes signāls, bet nepareizā atbilde nepazūd. Nu neko, paraustu savus plecus, paraustu uzacis un turpinu uzdevumu risināšanu. Bet nevaru kaut kā to pabeigt, jo pa vidu bija nepareizās atbildes. Bet, kuras tās bija, es vairs nevarēju atrast. Jo nekādu vizuālu atšķirību starp pareizajām un nepareizajām atbildēm nebija. Kad paprasīju Gintam, kāpēc tā, tika dota atbilde, ka "vienmēr jau tās pazūd. Gribējās mazliet atšķirības, lai visos uzdevumos pareizo/nepareizo atbilžu noteikšana nebūtu vienādas". Jā, daļēji var piekrist šim apgalvojumam. Bet jāņem vērā, ka cilvēks, kurš pilnībā nepārzina kādu konkrētu fizikas vielu, tas var ļoti samulsināt un nobiedēt. Ja gribējās pārmaiņas, tad var atstāt arī nepareizās atbildes uzdevumos. Bet tad tās vajadzētu attēlot savādākā krāsā, piemēram, sarkanā. Vai arī tās varētu mirgot (blinking), lai lietotājs zinātu, ka šī nav pareizā atbilde. Savādāk cilvēciņam ir jāsāk visu atbildēt no jauna. Pēc kādas trešās reizes tam jau atmetīs ar roku un disku vairs neizmantos. Izņemot gadījumu, kad būs iekalis pareizās atbildes no galvas.
Tā kā es vēl arvien tur biju vienīgais, kas kaut ko skatīja, tad Sintija piedāvāja apskatīt ar 5. un 6. klases dabaszinātņu vielas disku.
Lai arī es nebiju visu fiziku izskatījis, tomēr es ar prieku pieņēmu šo piedāvājumu. Ne jau vienmēr var gadīties tāda izdevība, kad arī savam piektklasniekam varētu piemeklēt un apskatīt kādu papildus apguves materiālus.
Gluži tāpat kā fizikas programma, arī dabaszinātņu programma ielādējās ātri. Un parādījās jau pazīstams logs ar tematu un sarakstu izvēlēm.
Īpaši daudz man šeit nav ko stāstīt. Materiāli šeit ir veidoti līdzīgā stilā, kā tas ir fizikas materiāliem. Izvēlamies kādu tematu un varam sākt to apgūt un mācīties. Arī šeit ir filmiņa, kas pastāsta mācību vielu. Var arī palasīt papildus informāciju par doto vielu, ko piedāvā kādā no atvilktnītēm.
Un pēc tam to var nostiprināt ar uzdevumiem.
Bet šeit, atšķirībā no fizikas vielas, nepareizās atbildes pazuda.  Tādējādi skolnieks var uzreiz redzēt, ka tas nav pareizi un jāmeklē pareizāka atbilde.
Izmēģināju vairākus uzdevumus un visas nepareizās atbildes pazuda. Kaut kā man negadījās uzdevums, kurā nepareizā atbilde paliktu savā vietā. Kā paskaidroja Sintija un Gints, tad šajā mācību diskā visas nepareizās atbildes pazūd, lai nemulsinātu mazos skolniekus. Pareizi tas ir. Bet būtu labi, ja to viņi mēģinātu ievērot visos savos veidojamos materiālos.
Patīkami, ka ļoti daudz informācijas nodošana notiek ar animācijas palīdzību. It īpaši tad, kad tiek izpildīts uzdevums ar pareizām, jo tad beigās tiek parādīta kāda jautra animācija. 10-gadīgiem bērniem tas noteikti patiktu! Arī man tas patika!
Viena lieta, ko man neizdevās noskaidrot, jo to biju aizmirsi pajautāt - vai uzdevumi tiek mainīti vietām un ir arī citi jautājumu-atbilžu varianti. Tas būtu labi, ja tā būtu, jo tad varētu vairākkārtīgi mēģināt risināt uzdevumus un atrast pareizās atbildes. Ja nav, tad tas ir mazliet skumīgi, jo tad skolēns var iemācīties visas pareizās atbildes no galvas, kaut arī neizprot mācību vielu. Kaut gan, ja reiz skolēns to visu vairākas reizes atbild, tad tomēr viņam arī kaut kas galvā aizķersies un galīgi nesekmīgs viņš nebūs.
Nedaudz tehniskās informācijas.
Cik uzzināju, tad šis materiāls strādās tikai uz Windows operētājsistēmas. Pēc lietošanas arī izskatījās, ka viss bija būvēts, par pamatu ņemot Flash aplikācijas. To es uzzināju pavisam nejauši un vienkārši. Pēc labās peles pogas nospiešanas, parādījās pazīstams Flash kontroļu izvēlne. Uz manu jautājumu, vai tomēr to nav iespējams noņemt, lai tas neparādās, no Ginta nevarēju konkrētu atbildi saņemt. It kā tomēr nevarot. Ja godīgi, nemaz tik ļoti traucējošs tas nebija. Ja viņi varēs to noņemt,  būs labi. Ja nevarēs, arī nekas slikts tas nebūs. Arī minimālās datora prasības bija ļoti minimālas. Vajadzīgs vismaz Pentium II dators.
Tad, kad saņemšu savu pasūtīto disku (janvāra sākumā), tad varēšu pārbaudīt, kā šie materiāli strādās uz minimālām prasībām. Pentium II datoru vairs pat ar uguni nesameklēsi, bet man mājās pagaldē vēl atrodas viens vēsturisks eksemplārs, bet tikai mazliet jaunāks - Pentium III dators. Un tad vēl es mēģināšu pārbaudīt, kā šos produktus varētu izmantot gan uz Linux'a, gan uz MacOS'a. Teorētiski to varētu izdarīt ar WINE palīdzību, bet kā būs praksē, to es zināšu tikai janvārī. Kad būšu saņēmis savu disku un to pārbaudījis.
Nedaudz par iZvaigznes nākotnes plāniem.
Kā uzzināju, nākotnē plānots turpināt veidot materiālus matemātikā, fizikā un ķīmijā arī citām klasēm. Ja arī nākotnes materiāli būs tādā pašā līmenī, tad būs prieks tos iegādāties un likt bērniem lietot. Bet, kad pienāks laiks šiem jaunajiem materiāliem, tad es arī par to mēģināšu dot kādu ziņu.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru